2/2013

Joko tunnet parvet, lurkkijat ja mikrotaskaajat?

Jari Jussila

Soila-projektin tavoitteena on selvittää, miten yritysten
kesken voitaisiin soveltaa sosiaaliseen mediaan perustuvia,
esimerkiksi Foursquaren kaltaisia palveluja, kertoo Jari Jussila.

Miltä tuntuisi työskennellä parvessa, väliaikaisessa verkkoyhteisössä, jossa henkilöt erilaisista organisaatioista ratkovat yhteistä ongelmaa? Olisitko aktiivinen edelläkävijä, apua tarjoava mikrotaskaaja tai tarkkaileva lurkkija?

– Parvityö on yksi käytännön esimerkki pelillistämisestä, josta on ryhdytty puhumaan viime vuosina yhä enemmän myös Suomessa. Sillä tarkoitetaan peleistä tuttujen menetelmien ja elementtien siirtämistä uusiin ympäristöihin, muun muassa työelämään ja kaupallisiin tarkoituksiin, kertoo projektipäällikkö Jari Jussila TTY:ltä.

Parvityöskentelyä voi virittää erilaisten sovellusten, esimerkiksi Suomessa kehitetyn xTunen avulla.

– Parvien perustaminen on yksinkertaista. Itse olen perustanut muun muassa parven, jossa keskustellaan ja välitetään tietoa sosiaaliseen mediaan ja joukkoistamiseen liittyvistä tutkimuksista erityisesti b to b -palveluissa, Jussila sanoo.

– Parvikuvauksen perusteella sovellus osasi ehdottaa osaamistaustaltaan sopiville henkilöille liittymistä mukaan. Pelillisyys astuu kuvioihin työskentelyn kuluessa. Jokainen päättää itse, miten aktiivisesti osallistuu. Osallistumista kannustetaan tekemällä muille näkyväksi innostajia, jotka jakavat ideoita, ja auttajia, jotka jakavat osaamistaan. Osallistumisesta voi saada jopa erilaisia "arvomerkkejä".

Rahaa ja materiaa ei siis jaeta, vaan aktiiviset saavat niiden sijaan palautetta ja tunnustusta.

– Kaikki parveen kuuluvat voittavat lopulta, myös lurkkijat, he kun oppivat sivusta seuraamalla, Jussila sanoo.

Yammer löytää samanhenkiset

Vaikka pelillistäminen on uusi ilmiö, pelillisiä elementtejä on sovellettu työ- ja liike-elämässä aikaisemminkin. Hampurilaisketjut nimeävät kuukauden työntekijöitä, ja kauppaketjut kannustavat keräämään bonuksia ja plussapisteitä.

– Kokonaan uudelle tasolle pelillistäminen on kuitenkin noussut sosiaalisen median tuella, Jussila huomauttaa.

Pelillisyys ei aina merkitse kilpailua. Jari Jussila kuuluu TTY:n tietojohtamisen tutkimuskeskus Noviin, jossa on käytössä sisäinen Yammer-ryhmä.

– Jaamme erilaisia itse tuottamiamme sisältöjä keskenämme. On hieno tunne, kun työkaveri tykkää omasta julkaisusta. Palaute antaa lisää merkitystä työlle ja lähentää samoista asioista kiinnostuneita kollegoita toisiinsa, hän miettii.

Foursquare jakaa alennuksia

Joskus pelillistämisestä voi jäädä käteen myös rahanarvoisia etuja. Yhdysvalloissa on levinnyt laajalti älypuhelimissa toimiva paikka- ja sijaintitietoihin perustuva Foursquare-sovellus. Sen käyttö yleistyy myös Suomessa.

– Ideana on, että astuessasi sisään vaikkapa kahvilaan kirjaudut samalla Foursquareen. Kirjautumisesta saa pisteitä, joita kartuttamalla voi tavoitella paikan pormestariutta, josta seuraa esimerkiksi alennuksia tai muita etuja.

Palveluntarjoajat saavat puolestaan ilmaista mainosta, kun käyttäjät jakavat kirjautumistietojaan Facebookissa ja Twitterissä.

– Määrätyt luottokortit voi jopa kytkeä Foursquareen, jolloin palveluntarjoajat saavat entistä tarkempaa tietoa käyttäjistä ja heidän kulutusprofiilistaan. Palveluntarjoajat voivat myös kehittää palvelujaan asiakkaiden twiittausten perusteella, Jussila kertoo.

 

SOILA tutkii tulevaisuuden B2B-liiketoimintaa

  • Tietojohtamisen tutkimuskeskus Novissa alkoi tänä keväänä Tekesin rahoittama tutkimusprojekti tulevaisuuden liiketoiminta- ja arvonluontimalleista B2B-verkostoissa.
  • Projektin nimi on SOILA, Innovative value creation and business models of social media in B2B networks.
  • Uudet joukkoistamisen sovellukset leviävät yleensä ensiksi kuluttajapalveluihin. SOILAssa on kohteena ensi kertaa yritysten väliset, varsinkin teolliset arvoverkostot.
  • Tavoitteena on selvittää, miten yritysten kesken voitaisiin soveltaa sosiaaliseen mediaan perustuvia, esimerkiksi Foursquaren kaltaisia palveluja.
  • Lisäksi hahmotetaan organisointimalleja sekä pelillistämisen tapoja, joilla sosiaalista mediaa hyödyntävät tulevaisuuden arvonluonti- ja liiketoimintamallit ovat mahdollisia.
  • katso lisää www.tut.fi/novi.

 

Teksti: Päivi Eskelinen
Kuva: Marjaana Malkamäki

 

Kerro kaverille
Paikannustekniikka auttaa ostajaa ja pysäköijää
Paikannustekniikka auttaa ostajaa ja pysäköijää
2/2013
Paikannustekniikka auttaa ostajaa ja pysäköijää
Lisää kapasiteettia tiedonsiirtoon kaksisuuntaisella radiolla
Lisää kapasiteettia tiedonsiirtoon kaksisuuntaisella radiolla
2/2013
Lisää kapasiteettia tiedonsiirtoon kaksisuuntaisella radiolla
Henkilökohtainen terveysvalmennus hyödyntää uusinta teknologiaa
Henkilökohtainen terveysvalmennus hyödyntää uusinta teknologiaa
2/2013
Henkilökohtainen terveysvalmennus hyödyntää uusinta teknologiaa
Uuden sukupolven netti syntyy mashupeista
Uuden sukupolven netti syntyy mashupeista
2/2013
Uuden sukupolven netti syntyy mashupeista
Käyttäjäkulma edellä lisättyyn todellisuuteen
Käyttäjäkulma edellä lisättyyn todellisuuteen
2/2013
Käyttäjäkulma edellä lisättyyn todellisuuteen
Toimi, osallistu tulevaisuuden museossa
Toimi, osallistu tulevaisuuden museossa
2/2013
Toimi, osallistu tulevaisuuden museossa
Ei maailmaa tähän kannata pysäyttää
Ei maailmaa tähän kannata pysäyttää
2/2013
Ei maailmaa tähän kannata pysäyttää
Datajournalisti visualisoi tietoa
Datajournalisti visualisoi tietoa
2/2013
Datajournalisti visualisoi tietoa
Akateeminen yrittäjyys sinunkin unelmissasi?
Akateeminen yrittäjyys sinunkin unelmissasi?
2/2013
Akateeminen yrittäjyys sinunkin unelmissasi?
Paula tuli jäädäkseen
Paula tuli jäädäkseen
2/2013
Paula tuli jäädäkseen
Edutechistä  pilviteknologian koulutusta
Edutechistä  pilviteknologian koulutusta
2/2013
Edutechistä  pilviteknologian koulutusta
My goal is to catch people who think they hate maths
My goal is to catch people who think they hate maths
2/2013
My goal is to catch people who think they hate maths

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi