1/2013

Tampereella luodaan kontinkäsittelyn tulevaisuutta

Cargotec

TTY:n opiskelijatiimi haastoi cargoteciläiset kilpailussa, jossa piti ratkaista,
kuinka jättimäinen ASC-nosturi siirretään Shanghain tehtaalta Hampurin
satamaan mahdollisimman taloudellisesti. Joukkueet veistivät ehdotuksistaan
layout-mallit vaahtomuovista. Kuvassa Cargotecin joukkueesta Mika Seppä
(osittain), Jyri Saarijoki, Tuomo Raami, Juho Mäntylä ja Petteri Karjala.

– On tärkeää, että tuotekehityksemme pysyy ajan tasalla yliopiston tuottamasta uudesta tutkimustiedosta ja voi hyödyntää sitä, sanoo Cargotec Oyj:n teknologiajohtaja Matti Sommarberg.

Cargoteciin kuuluvan Kalmarin kontinkäsittelyn huippuosaamisen keskittymä rakentui Tampereelle, vaikka vaihtoehtojakin oli.

Matti Sommarbergin mukaan Tampere tarjosi kolme vahvaa syytä jäädä. Ne ovat vuosien mittaan karttunut osaaminen, maailman huippua edustava työkoneklusteri ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Merkittävä osa Cargotec Oyj:n ja TTY:n yhteistyötä ovat isot tutkimushankkeet ja tuotekehitysprojektit. Esimerkiksi meneillään olevassa Famous-projektissa  kehitetään tulevaisuuden autonomista työmaata. Hankkeessa yhteistyötä tekevät eturivin globaalit koneenrakentajat sekä simulointi- ja etähallintaratkaisujen ja ohjelmistojen toimittajat. TTY:ltä mukana on hydrauliikan ja automatiikan laitos, jonka digitaalihydrauliikan osaamista myös Cargotec arvostaa.

Yhteisö tuottaa uusia ideoita

Cargotecin uuden teknologia- ja osaamiskeskuksen lähellä ovat TTY:n lisäksi VTT:n Tampereen yksikkö sekä Hermia, jossa toimivat Konela, FIMECC Factory ja FIMA.

Normaalisti pitää lapioida satoja ideoita vastaavan saavuttamiseksi.

Konela on koneenrakennuksen avoin innovaatiokeskus, jossa yritykset, opiskelijat ja tutkijat tekevät monialaista tutkimusta ja innovaatioita koko toimialan hyödyksi. Siellä tehdään muun muassa Famous-projektin kehitystyötä. Työskentelyä sävyttää avoimuus, yhdessä tekemisen meininki ja erilaisten osaamisten yhdistäminen. Konelan osana toimii metallituote- ja koneenrakennusalan strategisen huippuosaamisen keskittymä FIMECC Oy:n vuorovaikutteinen yhteisö FIMECC Factory.

Sommarberg uskoo, että Cargotecistä tulee näiden yhteisöjen yhä aktiivisempi jäsen.

– Uudet ideat syntyvät usein epämuodollisissa yhteyksissä kun osaavat ihmiset tapaavat ja juttelevat. Nämä poikkitieteelliset innovaatioympäristöt luovat edellytyksiä oivallusten syntyyn.

Testikenttä kutsuu

Cargotecilla on Ruskossa 13 000 neliön toimistotilat, lähes 7 000 neliön protopaja ja kahdeksan eri laboratoriota, jotka palvelevat ensisijaisesti Kalmar-liiketoiminta-alueen tarpeita. Alueella on myös erilaisten Kalmar-kontinkäsittelylaitteiden testikenttä.

Sommarbergin mukaan kyseessä on maailman pienin ja modernein konttiterminaali. Siellä testataan ja simuloidaan automatisoituja koneita ja koneryhmiä, niiden navigointijärjestelmiä sekä etäohjausta ja -valvontaa.

Itsekin TTY:ltä diplomi-insinööriksi valmistunut Sommarberg toivottaa TTY:n teekkarit ja tutkijat tervetulleeksi testikentälle kokeilemaan ja haastamaan yrityksen omia insinöörejä.

Opiskelijat

Opiskelijat pitivät päivää tehokkaana oppimistilaisuutena. He oppivat muun muassa
tunnistamaan rajoitteita ja vaihtoehtoisia tapoja, joita tavaroiden laivaamisessa on.
Kuvassa Merja Ryöppy, Teemu Alajoki, Tapani Salminen ja Maiju Heino.

Kuivan maan satama haastaa kehittäjät

Äskettäin TTY:n opiskelijatiimi haastoi cargoteciläiset kilpailussa, jossa ratkottiin logistista ja projektinhallinnan ongelmaa. Tehtävänanto kuului: Miten pakkaan, kuljetan ja pystytän jättimäisen ASC-nosturin tehtaalta Shanghaista Hampurin satamaan mahdollisimman taloudellisesti?

ASC-nosturit ovat kiskoilla kulkevia, noin 30 metriä leveitä ja 25 metriä korkeita 220 tonnin jättiläisiä. Määränpäästä riippuen nosturin pakkaamisesta, kuljetuksesta ja pystytyksestä kertyy 20–30 prosenttia koko projektin kustannuksista.

– Haimme monialaisilla tiimeillä uusia kulmia. Opiskelijoiden ottaminen mukaan tuntui luontevalta, kun nyt olemme teknillisen yliopiston läheisyydessä, ASC-nostureiden tuotekehitystä johtava senior engineer manager Mika Haapalainen sanoo.

Lopullisessa pisteytyksessä opiskelijatiimi sijoittui jaetulle toiselle sijalle. Mika Haapalaisen mukaan opiskelijat tekivät hyvän paketin, joka sisälsi useita detaljitason parannusehdotuksia, mutta ei radikaalia uutta lähestymistapaa. Kokonaisuudessa kilpailu tuotti kaksi vanhoja rajoja rikkovaa ehdotusta. Tulos on Haapalaisen mukaan erittäin hyvä.

– Normaalisti pitää lapioida satoja ideoita vastaavan saavuttamiseksi.

 

Kokoonpanosta tuotekehitykseen

Cargotec investoi noin 35 miljoonaa euroa innovatiivisen teknologia- ja osaamiskeskuksen rakentamiseen Tampereen Ruskoon vuosina 2011–2013. Keskus on osa Cargotecin ja siihen kuuluvan Kalmarin maailmanlaajuista osaamiskeskusverkostoa. 

Kymmenen hehtaarin tontilla kehitetään asiakkaille innovatiivisia ratkaisuja ja tehostetaan tuotekehitystä. Kalmarin Tampereen tehdas on ollut aikanaan yrityksen toiseksi suurin laitos maailmassa. Sen päätuotteita olivat lukit, terminaalitraktorit, satamanosturit ja kontinkäsittelylaitteet. Konttitarttujien ja terminaalitraktoreiden valmistus on siirretty kokonaan Puolaan.

 

Teksti: Martti Tammisto
Kuvat: Petri Laitinen

 

Kerro kaverille
Suomalaisen insinöörityön puolesta
Suomalaisen insinöörityön puolesta
1/2013
Suomalaisen insinöörityön puolesta
Uuden sukupolven keraamit huolehtivat itsestään
Uuden sukupolven keraamit huolehtivat itsestään
1/2013
Uuden sukupolven keraamit huolehtivat itsestään
Uusi menetelmä paperiteollisuuden kustannusjahtiin
Uusi menetelmä paperiteollisuuden kustannusjahtiin
1/2013
Uusi menetelmä paperiteollisuuden kustannusjahtiin
SHOKit tarvitsevat uutta aloitusta
SHOKit tarvitsevat uutta aloitusta
1/2013
SHOKit tarvitsevat uutta aloitusta
Kampusareena tiivistää yliopiston ja yritysten yhteistyötä
Kampusareena tiivistää yliopiston ja yritysten yhteistyötä
1/2013
Kampusareena tiivistää yliopiston ja yritysten yhteistyötä
Jaakko Astola Millennium-teknologiapalkinnon palkintolautakuntaan
Jaakko Astola Millennium-teknologiapalkinnon palkintolautakuntaan
1/2013
Jaakko Astola Millennium-teknologiapalkinnon palkintolautakuntaan
Anne-Mari Järvelin johtamaan TTY:n kumppanuuksia
Anne-Mari Järvelin johtamaan TTY:n kumppanuuksia
1/2013
Anne-Mari Järvelin johtamaan TTY:n kumppanuuksia
Sinivalkoruutu vaihtui punavalkoraitaan
Sinivalkoruutu vaihtui punavalkoraitaan
1/2013
Sinivalkoruutu vaihtui punavalkoraitaan
Tampereen teekkareiden maihinnousu Helsinkiin
Tampereen teekkareiden maihinnousu Helsinkiin
1/2013
Tampereen teekkareiden maihinnousu Helsinkiin
Edutech: Kilpailukykyä kokonaisuuksien hallinnalla
Edutech: Kilpailukykyä kokonaisuuksien hallinnalla
1/2013
Edutech: Kilpailukykyä kokonaisuuksien hallinnalla
TTY uudisti verkkosivunsa
TTY uudisti verkkosivunsa
1/2013
TTY uudisti verkkosivunsa

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi