4/2012

Kuka arvostaisi yhteisöjohtajaa?

Yhteisöjohtaja

 

Suomeen on syntymässä uusi ammattiryhmä, community managerit. He tekevät töitä sosiaalisessa mediassa, jossa he ohjaavat verkostojaan haluttuun suuntaan.

Suomessa olevista LinkedIn-käyttäjistä alle sata käyttää, tai on joskus käyttänyt, community manager -titteliä. Tuoreen ammattikunnan edustajia kutsutaan myös yhteisöjohtajiksi, verkkokoordinaattoreiksi, nettikätilöiksi tai verkostofasilitaattoreiksi. Vaikka nimikkeet ja toimenkuvat vaihtelevat, tekevät he kaikki töitä verkostojen kanssa ohjaten niitä haluttuun suuntaan. Se, että joku juttelee oman verkostonsa kanssa Facebookissa, ei ole yhteisön ohjaamista.

Community managerit toimivat ensin harrastusyhteisöissä, kunnes myös organisaatiot alkoivat palkata heitä johtamaan kuluttajia – yrityksen asiakkaiden muodostamaa yhteisöä.

Äänentoistoalan yritys Genelec Oy:n liiketoiminnan kehityspäällikkö Terho Savolainen on luetellut useita syitä oman yhteisön perustamiseen. Niitä ovat brändiuskollisuuden kasvattaminen, uusi markkinointikanava, käyttäjien toisilleen antama tekninen tuki ja yhteisöstä nousevat uudet tuoteideat.

Community Manager Appreciation Day 28.1.2013

Community Manager Appreciation Day on vuosittain järjestettävä yhteisömanagereiden tapahtumapäivä. Vuoden 2013 tapahtuma järjestetään Tampereella hotelli Rosendahlissa maanantaina 28.1.2013 klo 10 - 18.

Päivän tapahtumia voi seurata myös sosiaalisessa mediassa: Twitterissä #cmadfi-tagilla. Lisätietoa Soita-hankkeen verkkosivuilta.

Tapahtuma järjestettiin ensi kertaa Euroopassa Tampereella 2012.

Unelma-ammatti?

Web-strategisti Jeremiah Owyang tutki organisaatioissa työskentelevien yhteisöjohtajien toimenkuvia ja löysi niistä yhteisiä piirteitä.

Community manager muun muassa ohjaa sosiaalisessa mediassa yhteisöä markkinoimalla yrityksen tapahtumia, tuotteita ja palveluita sekä kerää niistä palautetta ja ideoita työnantajansa käyttöön. Hän myös selvittää erimielisyyksiä - ja kiittää yhteisön jäseniä hyvästä käytöksestä. Suomalaiseen opetuksesta kiinnostuneiden Sometu-verkkoyhteisöön kuuluvat nettikätilöt listasivat keväällä 2012 tärkeimmiksi tehtävikseen jatkuvan tietovirtojen seuraamisen, uuden oppimisen, tapahtumien järjestämisen ja tiedottamisen.

Kuulostaako unelma-ammatilta? Asiakasrajapinnassa toimivat yhteisöjohtajat tekevät arvokasta, mutta rankkaa työtä. Heidän pitää kestää yritysten sisäiset ristiriidat ja se, etteivät asiakkaiden ongelmat – eli valitus – lopu koskaan. Lisäksi yhteisöjohtaja tekee työtään omalla nimellään ja naamallaan, joten hän menettää yksityisyytensä. Aktiivisen yhteisön jäsenillä on loputon virta ehdotuksia ja kysymyksiä, joihin pitää jaksaa vastata aina yhtä ystävällisesti – niihin toistuviin "tyhmiinkin" kysymyksiin. Hänen pitää sietää kritiikkiä niin omista sanavalinnoistaan kuin edustamansa organisaation toimista. Organisaatiot eivät myöskään vielä täysin ymmärrä community managerin työnkuvaa ja tarkoitusta. Eihän Facebookissa voi tärkeää työtä tehdä, sehän on sellainen huvittelupaikka!

Asiakasrajapinnassa toimivat yhteisöjohtajat tekevät arvokasta, mutta rankkaa työtä. Heidän pitää kestää yritysten sisäiset ristiriidat ja se, etteivät asiakkaiden ongelmat – eli valitus – lopu koskaan.

Paksunahkainenkin kaipaa kiitosta

Yhteisöjohtajat tarvitsevat vertaistukea paitsi purkaakseen työn varjopuolien tuomaa mielipahaa, myös oppiakseen toisilta uusia hyviä käytäntöjä. Saadakseen arvostusta näille työmyyrille – edes yhtenä päivänä vuodessa – Jeremiah Owyang masinoi Community Manager Appreciation Day (CMAD) -teemapäivän vuonna 2010. Päivää, jolloin yhteisöt pysähtyvät kiittämään johtajiaan, vietetään vuoden 4. maanantaina ympäri maailman sosiaalisen median kanavissa sekä kokoontumalla paikallisiin tapahtumiin. Tampereella tapahtumaa vietettiin ensimmäisen kerran tänä vuonna. Ensi vuoden tapahtuman paikoista lähes puolet täyttyi ensimmäisen ilmoittautumisviikon aikana. Se kertoo ammattikunnan kasvusta ja ammatillisen vertaisyhteisön tarpeellisuudesta.

Päivän aikana yhteisöjohtajat jakavat kokemuksiaan perinteisiin ja sosiaalisen median verkostoihin perustuvasta työstä ja sen muutoksesta Suomessa. Lisäksi tutustutaan esimerkkeihin perinteisistä ja sosiaalisen median verkostoista, some-pohjaisista sovelluksista ja erilaisista toimintatavoista verkostojen hallintaan ja kehittämiseen. Tuikitärkeälle verkostoitumiselle varataan runsaasti aikaa. Eri organisaatiot ja henkilöt järjestävä tapahtumaa yhteisöllisesti. Mukana on myös edellistä tapahtumaa isännöinyt Tampereen teknillisen yliopiston SOITA- tutkimushanke. Hanke tutkii sosiaalisen median käyttöä erityisesti B2B-yritysten innovaatioprosessissa asiakasrajapinnassa. Tutkimuksen yksi keskeisimpiä tutkimuskohteita ovat yhteisöt.

 

Teksti: Johanna Janhonen. Kirjoittaja on yhteisöjohtaja itsekin ja työskentelee projektipäällikkönä Tampereen teknillisen yliopiston SOITA-hankkeessa.
Kuva: Rodeo.fi

 

Kerro kaverille
Ratkeaako energian raaka-ainepula mikrolevillä?
Ratkeaako energian raaka-ainepula mikrolevillä?
4/2012
Ratkeaako energian raaka-ainepula mikrolevillä?
Virraton logiikkapiiri?
Virraton logiikkapiiri?
4/2012
Virraton logiikkapiiri?
Aurinko lämmittää veden ja lattian
Aurinko lämmittää veden ja lattian
4/2012
Aurinko lämmittää veden ja lattian
Sähköä ilmasta
Sähköä ilmasta
4/2012
Sähköä ilmasta
Tekniikkaa ihmisen ja ympäristön hyväksi
Tekniikkaa ihmisen ja ympäristön hyväksi
4/2012
Tekniikkaa ihmisen ja ympäristön hyväksi
Satu Hassi: Ei eletä tulevien sukupolvien kustannuksella
Satu Hassi: Ei eletä tulevien sukupolvien kustannuksella
4/2012
Satu Hassi: Ei eletä tulevien sukupolvien kustannuksella
Voiko talvisilta sähköiskuilta välttyä?
Voiko talvisilta sähköiskuilta välttyä?
4/2012
Voiko talvisilta sähköiskuilta välttyä?
Suomalaiset fotoniikan toimijat järjestäytyvät
Suomalaiset fotoniikan toimijat järjestäytyvät
4/2012
Suomalaiset fotoniikan toimijat järjestäytyvät
TTY:lle uusi tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta
TTY:lle uusi tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta
4/2012
TTY:lle uusi tuotantotalouden ja rakentamisen tiedekunta
Hyvää Joulua!
Hyvää Joulua!
4/2012
Hyvää Joulua!

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi