3/2012

Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?

Jäinen autoMiksi pakkasaamuna auton tuulilasissa on usein kunnon jääkerros, mutta sivuikkunoita peittää vain ohut kuura? Ilmahan on yhtä kylmä molemmissa tapauksissa.

Niinpä! Lämmön johtuminen eli siirtyminen lasin ja ilman koskettaessa toisiaan on varmaankin ihan yhtä voimakasta tuulilasissa ja sivuikkunoissa. Lämpöä siirtyy kuitenkin muillakin tavoin kuin johtumalla. Toinen ikkunoiden jäätymiseen vaikuttava ilmiö on lämmön säteily - se sama, jonka ihminen tuntee nuotion äärellä. Nuotio 'hohkaa' lämpöä, ja jos kasvojen eteen pistää ohuenkin paperin, nuotion kuumuus ei enää tunnu, koska säteilylämpö pysähtyy paperiin.

Lämpösäteily on sähkömagneettista energiaa, aivan kuin valokin, ja pystyy kulkemaan muun muassa tyhjiön läpi. Lämpösäteilyä ei esimerkiksi estä termospullon seinämän lähes tyhjiöksi imetty välikerros (joka estää kyllä lämmön johtumisen). Jotta kahvista paennut säteilylämpö heijastuisi takaisin termospulloon, on pullon sisäpinta tehty peilimäiseksi.

Auton sivuikkunaa vasten on yleensä aina jonkin matkan päässä jokin esine, kasvi, rakennus tai muu pinta. Tämä pinta heijastaa lämpöä takaisin autoon päin ja hidastaa sivuikkunoiden jäähtymistä. Tuulilasi taas on vinosti kohti taivasta ja avaruutta, eikä avaruus heijasta lämpöä takaisin niin paljon kuin sivuikkunoita vastapäätä olevat pinnat. Tuulilasi siis jäähtyy ja jäätyy enemmän.

Entä miksi tuulilasi jäätyy taivasalla, mutta ei katoksessa?

Tässä pätee aivan samat lait kuin edellä. Nyt tuulilasiakin vastapäätä on lämpöä takaisinpäin säteilevä kappale eli katos. Se pitää tuulilasin lämpimämpänä kuin muuten samassa tilanteessa ja samoissa olosuhteissa taivasalla.

 

Kysymykseen vastasi Jyrki Mäkelä, joka toimii TTY:n fysiikan laitoksella termofysiikan luennoitsijana ja tutkii aerosolihiukkasia. 


Kerro kaverille
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
3/2012
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
3/2012
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
3/2012
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
3/2012
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
3/2012
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
3/2012
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
3/2012
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Pirkanmaan liikenne syynissä
Pirkanmaan liikenne syynissä
3/2012
Pirkanmaan liikenne syynissä
Tee oma maailmasi
Tee oma maailmasi
3/2012
Tee oma maailmasi
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
3/2012
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
3/2012
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
3/2012
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
 
3/2012

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi