3/2012

"Liikennesuunnittelussa punnitaan myös arvot"

Jorma Mäntynen

Professori Jorma Mäntynen on palavasti kiinnostunut kaikesta
liikenteestä ja kuljetuksista. Mielenkiinnon kohteista mieluisin
on kuitenkin lentäminen.

Kaupunkiliikenteen suunnittelun uusista näkökulmista vastikään kirjan julkaissut professori Jorma Mäntynen patistaa kuntapäättäjiä päivittämään käsityksiään. Hänen mukaansa Amerikasta Suomeen 60-luvulla kopioitu, henkilöautoilua painottava suunnittelumalli on tiensä päässä.

 - Kanadassa ja USA:n länsirannikon suurissa kaupungeissa, kuten Los Angelesissa, San Franciscossa ja Portlandissa, tehdään nykyisin töitä entistä sujuvamman pyöräilyn puolesta, hän kertoo tuoreet kuulumiset Vancouverin pyöräilyn maailmankonferenssista.

Kaupunkiliikenteen suunnittelu on mutkikas kokonaisuus teknisiä ratkaisuja ja arvovalintoja. Mäntysen mukaan päättäjien on ymmärrettävä näiden suhde toisiinsa ja mihin tuloksiin erilaiset valinnat johtavat.

- Suomessa on muutamia hyviä, kestävän kehityksen mukaisia esimerkkejä, mutta yleisesti olemme liikenteen suunnittelussa muutaman kymmenen vuotta Keski-Eurooppaa jäljessä. On toki muistettava, että muutos on ollut hankalaa muuallakin. Ei uskoisi, että Kööpenhaminan keskustan kehittäminen ja Strøgetin rakentaminen saivat asukkaat kapinaan 60-luvulla.

Kaikki mikä liikkuu, kiinnostaa

TTY:n liikenteen tutkimuskeskus Vernessä työskentelevä Mäntynen on sujuvasanaisena ja suorapuheisena asiantuntijana kysytty kommentaattori mediassa. Viime aikoina hän on arvioinut varsinkin lentoliikenteen tilaa ja markkinoita.

- Kun yhdistetään pitkä alan kokemus ja eteläpohjalainen itseilmaisu, saadaan kommentteja, joissa ei ole tilaa tulkinnoille. Se miellyttää mediaa, hän naurahtaa.

- Vakavasti puhuen, Verne tarkastelee ainoana Suomessa lentoliikennettä osana liikennejärjestelmää ja olemme maamme ainoa puolueeton lentoalan asiantuntija.

Liikenteen visionäärin Jules Vernen mukaan nimetty liikenteen tutkimuskeskus tutkii kaikkea, mikä liikkuu maalla, merellä ja ilmassa. Mäntysen mukaan hänen kaltaiselleen generalistille tämä sopii mainiosti: hänkin on palavasti kiinnostunut kaikesta liikenteestä ja kuljetuksista. Kiinnostus kulkupeleihin ja liikenteeseen virisi jo lapsuudessa. Koti sijaitsi Kauhavalla, rautatien ja lentoaseman naapurissa. Junat ja lentokoneet bongattiin tarkasti. Myös lentämään päästiin tuttavien siivellä.

- Myöhemmin sain appiukokseni kuljetusfirman omistajan, joten myös raskas rekkaliikenne tuli lähelle sydäntäni, hän sanoo.

KUKA: Jorma Mäntynen

  • Diplomi-insinööri 1983, tekniikan lisensiaatti 1988, TTKK
  • Aloitti työuransa tutkijana, sen jälkeen liikenneinsinöörinä Vaasassa, liikennesuunnittelun konsulttina sekä tutkimuspäällikkönä Neste Oy:n eri yksiköissä.
  • Liikenne- ja kuljetustekniikan apulaisprofessoriksi 1991 ja professoriksi 1998.
  • Naimisissa, perheessä kaksi kissaa, Helmiina ja Siniliina.
  • Harrastaa urkujen soittoa, ranskan kieltä ja matkailua. "Harrastukset ovat olleet ikävästi vuosia tauolla työkiireiden takia."
  • OHO: Järjesti 50-vuotispäivänään Nokian kirkossa konsertin, jossa esitti itsekin urkumusiikkia. "Bach on minulle pakkopullaa. Rakastan ranskalaista urkumusiikkia uniikin sointivärinsä takia. Mielestäni ranskalaisessa ja pohjalaisessa sielunmaisemassa on jotain samaa!"

Lentäminen on parasta

Kiinnostuksen kohteista mieluisin on silti lentoliikenne. Se on viime vuosina joutunut turbulenssiin, mikä on Mäntysen mielestä enemmän kuin tarpeellista.

- Valtiollisten lentoyhtiöiden aika on ohi. Ajatus, että Suomesta lennettäisiin yhden yhtiön siivin yhden kentän kautta, on aikansa elänyt, hän toteaa.

- Maailman metropoleista kaukana sijaitseva Suomi tarvitsee ehdottomasti kansainvälisiä yhteyksiä. Meidän pitää ottaa oppia esimerkiksi Englannista, jossa on useita yksityisten ja alueellisten toimijoiden omistamia lentokenttiä. On ymmärretty, että investoimalla niihin alueen elinkeinoelämä virkistyy ja matkailijavirrat kasvavat.

Jorma Mäntynen kutsuttiin viime keväänä Keskuskauppakamarin uuden liikennevaliokunnan puheenjohtajaksi. Hän uskoo, että lentoyhteydet maakuntakentiltä nousevat myös valiokunnan agendalle.

- Kaikissa tehtävissäni ajattelen Suomen etua. Valiokunnan tarkoituksena on tarjota päättäjille tutkittua tietoa ja analyysejä liikennepäätösten tueksi. Tämä sopii minulle hyvin, tyhjän päältä lobbaaminen ei ole minun juttuni, hän sanoo

 

Jorma Mäntynen valittiin myös Teknillisten tieteiden akatemian jäseneksi. Lue lisää aiheesta. 


Teksti: Päivi Eskelinen
Kuva: Marjaana Malkamäki


Kerro kaverille
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
3/2012
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
3/2012
EcoIST lataa älyä moottoripyörään
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
3/2012
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
3/2012
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
3/2012
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
3/2012
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
3/2012
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
Pirkanmaan liikenne syynissä
Pirkanmaan liikenne syynissä
3/2012
Pirkanmaan liikenne syynissä
Tee oma maailmasi
Tee oma maailmasi
3/2012
Tee oma maailmasi
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
3/2012
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
3/2012
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
3/2012
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
 
3/2012

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi