3/2012

EcoIST lataa älyä moottoripyörään

EcoIST

Maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridimoottoripyörä,
italialainen Piaggio MP3 Hybrid sisältää paljon tekniikkaa, jota
käytetään tutkimuksessa. Aki Lumiaho, Kari Hanski ja Timo
Pihlström ovat mukana EcoIST-hankkeessa.   

Tulevaisuuden moottoripyörä on toista maata. Se ei pauku eikä käryä, ja kuskilla on käytössään samanlaisia älykkään liikenteen palveluja kuin autoilijallakin.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi aloitti keväällä 2010 EcoIST (Eco-friendly, Intelligent Safe powered Two-wheeler) -hankkeen, jossa selvitetään älyliikenteen palvelujen sovellettavuutta moottoripyöräilyyn. Palveluilla tähdätään erityisesti motoristin liikenneturvallisuuden parantamiseen, kehitetään ekologista ajotapaa ja vähennetään moottoripyöräilyn ympäristöhaittoja.

Älyliikenteellä tarkoitetaan liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamista tieto- ja viestintätekniikan avulla.

- EcoISTin tavoitteena on informoitu kuljettaja ja taustajärjestelmiin langattomasti kytkeytyvä moottoripyörä, sanoo projektipäällikkö Aki Lumiaho hanketta hallinnoivasta Rambollista.

Hybridi kolmella pyörällä

Tutkimusalustana EcoIST:ssa on maailman ensimmäinen sarjavalmisteinen hybridimoottoripyörä, italialainen Piaggio MP3 Hybrid. Tämä sähköllä ja bensiinillä kulkeva menopeli poikkeaa tavallisesta kevytmoottoripyörästä myös ulkoisesti: sillä on kaksi etupyörää.

- Tutkimuspyörä sisältää runsaasti tekniikkaa. Se on varustettu langattomalla tiedonsiirto- ja paikannusjärjestelmällä sekä edistyneellä anturiverkolla. Tutkimusta varten pyörän varustetila on muutettu "hermokeskukseksi", josta välitetään laitetietoa kuljettajalle. Varustetilassa ovat ajotavan seurantalaitteet ja pyörän sisäiset tiedonsiirtoväylät yhdistävä tietokone, EcoISTin tekninen asiantuntija, suunnittelija Kari Hanski Rambollista kertoo.

Motoristi arvostaa hybridiä

EcoIST-tutkimuspyörä sai osakseen runsaasti huomiota viime kesänä Tampereen asuntomessuilla.

- Yleisimmin kysyttiin, miksi siinä on kaksi etupyörää ja voiko sillä tosiaan ajaa sähköllä, kertovat Aki Lumiaho ja Kari Hanski.

- Hybridimoottoripyörä on suunniteltu keskieurooppalaiseen ympäristöön. Bensakoneessa riittää suorituskykyä pitemmällekin matkalle. Sähköllä ajaminen sopii puolestaan kaupunkien historiallisiin keskustoihin, joissa on vältettävä melua ja päästöjä.

Kaksi etupyörää lisää ajovakautta. Pysähdyttäessä pyörät lukittuvat yhdellä sormenliikkeellä, ja moottoripyörä seisoo tukevasti paikoillaan.

Lumiaho ja Hanski ovat molemmat motoristeja. Heidän allaan jyrisevät perinteiset moottoripyörät, mutta he näkevät käyttöä myös hybridimoottoripyörälle. Lumiaho kehuu sitä ketteräksi varsinkin työmatka-ajossa.

- Asuinalueella oli kiva ajaa lähes äänettömästi. Myös ruuhkassa madeltaessa vaihdoin sähkölle, hän kertoo kokemuksistaan.

Apua asentotiedon perusteella

Vuoden 2015 alusta on Euroopassa kaikissa uusissa henkilö- ja pakettiautoissa oltava valmius 112 eCall -hätäviestipalveluun. Vaikka määräys ei koske moottoripyöriä, EcoIST etsii keinoja, jotta myös motoristi saisi onnettomuudessa nopeasti apua. Yhteistyötä tehdään TTY:n kanssa, joka kehittää parhaillaan Tekesin Sensin-projektissa (Sensor Platform in Mobile Devices) onnettomuustilanteen tunnistinta moottoripyörään.

Autoista 112 eCall -viesti lähtee turvatyynyn lauetessa. Moottoripyörässä viestin on lähdettävä liikkeelle jostakin muusta syystä. Lisähaastetta tuo se, että onnettomuudessa kuski lentää lähes poikkeuksetta pyörän selästä.

- Kehitämme TTY:ssä antureita, jotka mittaavat kiihtyvyyttä ja keräävät tietoa kuljettajan ja pyörän asennon muutoksista. Anturit integroidaan ajoasuun, kypärään ja moottoripyörään. Kun asentotietoa analysoidaan laskennallisin menetelmin, saadaan selville, milloin automaattisen hätäpuhelun avaaminen on tarpeen, selvittää tutkimusapulainen Timo Pihlström TTY:n tietokonetekniikan laitokselta.

Onnettomuuden jälkeen pyörä lähettää matkapuhelinoperaattorille 112-signaalin, joka ohjaa sen suoraan hätäkeskukseen. Hätäkeskus avaa yhteyden kuljettajan kypärässä sijaitseviin kuulokkeisiin. Kuljettajalla on keskukseen myös puheyhteys kypärämikrofonin kautta.

Aja tasaisesti, pyörä kiittää

Kolmivuotisessa EcoIST-hankkeessa kehitetään myös ympäristöystävällistä ajotapaa. Kuljettajan käytössä on navigaattori, joka osaa etsiä paitsi nopeimman ja lyhimmän, myös energiaa vähiten kuluttavan reitin. Kuljettajan ajotapaa monitoroidaan, ja hän saa ajotavastaan - nopeudesta, kiihdytyksistä ja tilannenopeuksista - palautetta ajon aikana.

- Pyörän mittaristoon on liitetty näyttöruutu, jossa palavat punaiset ja vihreät symbolit sen mukaan, minkälaisia valintoja kuski tekee. Testeissä useimmat kuljettajat vaihtoivat ajotapansa entistä taloudellisemmaksi ja ekologisemmaksi myönteistä palautetta saatuaan, Aki Lumiaho kertoo.

Älymoottoripyörän kehittämiseen osallistuu lukuisia yrityksiä ja tutkimuslaitoksia Suomesta ja Euroopasta. EcoIST ja SENSIN ovat mukana tamperelaisessa älyliikenteen ITS Factory -innovaatio-, kokeilu- ja kehitysympäristöhankkeessa.

 

Teksti: Päivi Eskelinen
Kuvat: Marjaana Malkamäki


Kerro kaverille
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
3/2012
Vauhti kiihtyy älyliikenteen kehittämisessä
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
3/2012
Liikenteen suunnittelussa punnitaan arvot
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
3/2012
Hyytyykö kilowattituntivauhti pakkaseen?
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
3/2012
Louhimalla tietoa liikenneonnettomuuksista
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
3/2012
Mittava rahoitus rautatierakennetutkimukselle
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
3/2012
Kustannukset pakottavat kuljetusyrityksiä energiatehokkuuteen
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
3/2012
Miksi auton tuulilasi jäätyy pahemmin kuin sivuikkunat?
Pirkanmaan liikenne syynissä
Pirkanmaan liikenne syynissä
3/2012
Pirkanmaan liikenne syynissä
Tee oma maailmasi
Tee oma maailmasi
3/2012
Tee oma maailmasi
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
3/2012
Menestyspelin taustalla yleensä vuosien työ
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
3/2012
Varainkeruu tuotti vahvan säätiöpääoman
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
3/2012
TTY haluaa vahvistaa suhdettaan alumneihinsa
 
3/2012

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi