3/2011

Shakkilaudalta virikkeitä koulutyöhön

Heikki Lehtinen ja Mika Karttunen

Kaksinkertainen shakin Suomen mestari Heikki Lehtinen ja hallitseva
Suomen mestari Mika Karttunen tuovat pelin myös koululaisten iloksi.  

Shakkipelissä pelaajat toteuttavat suunnitelmiaan joustavasti ja muokkaavat niitä vastustajan siirtojen pohjalta. Samalla pelaajan looginen ja luova ajattelu kehittyvät. Näin shakki on erinomaista aivojumppaa esimerkiksi koululaisille.

- Tavallisilla oppitunneilla on vaikeaa tarjota kehittyville aivoille yhtä mielenkiintoisia, haastavia ja monipuolisia virikkeitä kuin shakkipelissä, sanoo tamperelainen matematiikan opettaja Heikki Lehtinen.

TTY:llä diplomi-insinööriksi sekä matematiikan ja fysiikan luokanopettajaksi valmistunut kaksinkertainen shakin Suomen mestari haluaakin laajentaa shakin harrastusta lasten ja nuorten keskuudessa. Siksi hän käynnisti ystävänsä ja kilpakumppaninsa, hallitsevan Suomen mestarin Mika Karttusen kanssa Shakkilinna-projektin tammikuussa 2011.

Tällä hetkellä 16 tamperelaisessa koulussa toimii Shakkilinnan shakkikerho, joissa noin 150 alakoululaista opettelee pelin perusteita. Tampereen lisäksi Shakkilinna on käynnistänyt kerhotoiminnan myös Helsingissä, Jyväskylässä ja Joensuussa.

Nerokas peli

Shakin merkityksestä ajattelun ja oppimisen kehittäjänä on olemassa tutkimustietoa. Loogisen ja luovan ajattelun kehittymisen lisäksi shakki parantaa pelaajien keskittymiskykyä sekä lisää ongelmanratkaisutaitoja.

Pelaaja tekee pelin aikana suunnitelmia sekä oppii arvioimaan asemia ja siirtojensa seurauksia. Näin peli antaa eväitä vertailla eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia, mikä ohjaa tekemään hyviä päätöksiä kaikissa arkielämän tilanteissa.

Shakkilaudan äärellä tapahtuva visuaalinen oppiminen kehittää tehokkaasti muistia. Ranskassa julkaistussa tutkimuksessa shakkia harjoitelleiden muistikapasiteetti oli keskimäärin 22 prosenttia ja kielelliset valmiudet keskimäärin 25 prosenttia vertailuryhmää parempia. Saman tutkimuksen mukaan shakkia harjoitelleiden oppilaiden keskittymiskyky parani keskimäärin 50 prosenttia vertailuryhmää enemmän.

Shakin on jopa todettu parantavan älykkyysosamäärää. Venezuelassa järjestettiin 1980-luvulla laaja tutkimus, jossa yli neljälle tuhannelle kakkosluokkalaiselle opetettiin shakkia. Testiryhmän tulokset älykkyystestissä paranivat olennaisesti vain 4,5 kuukauden systemaattisen shakin opiskelun jälkeen.

Kokemus kasvattaa taktiikkataitureita

Kerhojen tueksi Shakkilinna tuottaa oheismateriaalia sekä kerholaisille että opettajille. Alakoululaisille suunnitelluissa vihkosissa tutustutaan shakin sääntöihin ja nappuloiden ominaisuuksiin. Niistä jatketaan kokemuksen kasvaessa pelin taktisiin kuvioihin ja pelistrategioihin.

Kaksikko on aiemminkin osallistunut aktiivisesti shakin nuorisotoimintaan. Projektin ideointi alkoi varsinaisesti syksyllä 2010, kun Heikki Lehtinen palasi Singaporesta, jossa hän toimi vuoden nuorten opettajana paikallisessa shakkikoulussa.

Shakkilinnan toimintamalli ja materiaali on kaksikon yhteistyön tulosta. Heikki Lehtinen kertoo, että hänelle kertyi Singaporesta runsaasti tietoa ja ideoita shakin opettamiseen.

- Mika on ideoinut erityisesti siitä, kuinka opettaa shakkia perinteistä hauskemmalla ja mielenkiintoisemmalla tavalla. Toiminnan aloittamiseen meitä rohkaisi osaltaan pari vuotta päätoimisesti shakkikerhoja Espoossa vetäneen tutun kokemukset, Heikki Lehtinen kertoo.

- Ajankohta tuntui hyvältä siksi, että Suomen Keskusshakkiliitto nimesi vuoden 2011 "Koulushakin teemavuodeksi".

Heikki Lehtinen

Matematiikan opettaja Heikki Lehtinen on valmistunut TTY:ltä 2009.

Ensimmäinen siirto viisivuotiaana

Heikki Lehtisen oma shakkiura käynnistyi viiden vanhana isonveljen pelejä seuraamalla. Harrastus jatkui koulun shakkikerhossa. Nyt hän vetää itse shakkikerhoa samassa koulussa Tampereen Linnainmaalla. Kouluaikojen merkittävin saavutus oli shakin pohjoismainen koululaismestaruus vuonna 1996.

TTY:llä Heikki Lehtinen aloitti opinnot vuonna 1999. Kilpaurheiluksi kehittynyt shakkiharrastus häiritsi kuitenkin opintoja sen verran, että valmistuminen venyi vuoteen 2009. Opiskeluaikaan sisältyi kilpashakin ohessa toiminta parin vuoden ajan keskusshakkiliiton nuorten päävalmentajana.

 

Teksti: Martti Tammisto
Kuvat: Jarkko Penttinen

Kerro kaverille
Onko hiilihappojää jäätä?
Onko hiilihappojää jäätä?
3/2011
Onko hiilihappojää jäätä?
Vakavasti mukana pelibisneksessä
Vakavasti mukana pelibisneksessä
3/2011
Vakavasti mukana pelibisneksessä
Mustesuihkutekniikalla tehdään pikolitroittain elektroniikkaa
Mustesuihkutekniikalla tehdään pikolitroittain elektroniikkaa
3/2011
Mustesuihkutekniikalla tehdään pikolitroittain elektroniikkaa
Kestävä kehitys vaatii yrityksiltä asennemuutosta
Kestävä kehitys vaatii yrityksiltä asennemuutosta
3/2011
Kestävä kehitys vaatii yrityksiltä asennemuutosta
Peruskorjausaalto pyyhkii suomalaista modernismia
Peruskorjausaalto pyyhkii suomalaista modernismia
3/2011
Peruskorjausaalto pyyhkii suomalaista modernismia
Säätiöyliopiston ensimmäinen vuosi oli tuloksekas
Säätiöyliopiston ensimmäinen vuosi oli tuloksekas
3/2011
Säätiöyliopiston ensimmäinen vuosi oli tuloksekas
 
3/2011
 
3/2011
 
3/2011

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi