2/2011

Hyvä luennoitsija on innostuksen herättäjä

Hyvä luennoitsija Aki Korpela

Korpela ehtii neuvoa opiskelijoitaan intensiivisen luennon jälkeenkin.

Vuoden hyvä luennoitsija pyrkii luomaan luennoille vuorovaikutusta ja miellyttävän tunnelman.

Ylioppilaskunnan nimittämä raati valitsi sähkömagnetiikan lehtori Aki Korpelan jo toistamiseen Vuoden hyväksi luennoitsijaksi. Raati painotti valinnassaan hyvää vuorovaikusta ja kokonaisvaltaisesti laadukasta opetusta. Valinta tehtiin TTY:n opiskelijoiden ehdotusten pohjalta.

Korpela uskoo ahkeruuden ja innostuksen luonnonilmiöitä kohtaan vievän oppia parhaiten perille. Opettajana hän kuitenkin kokee haastavimmaksi tehtäväkseen juuri motivaation synnyttämisen.

-Pyrin luennoilla avaamaan luonnonilmiöitä ja herättämään kuulijat itsekin ajattelemaan hieman pintaa syvemmälle.

Nöyrä ei oleta liikaa

-Tunnen olevani etuoikeutettu, kun saan työkseni miettiä ja opettaa, miten luonto toimii, Korpela pohtii.

Korpela arvostaa nöyrää asennetta tiedettä kohtaan, sillä kukaan ei voi loppujen lopuksi tietää kovinkaan paljoa. Samaa periaatetta hän soveltaa opetuksessaankin.

-On tärkeää, ettei oleta opiskelijoiden muistavan kaikkea lukiossa tai edellisellä luennolla läpikäytyä, toteaa Korpela.

-Luennolla ja harjoituksissa on saatava olla tyhmä.

Korpela pyrkii omilla luennoillaan aina aluksi kertaamaan edellisen luennon asioita. Omaa tietämystään ja luentojaan hän kehittää lukemalla alan kirjallisuutta erityisesti kesäisin.

-Yritän vahvistaa omien luentojeni punaista lankaa kerta toisensa jälkeen.

Oppilaanohjaus

Opinto-ohjaaja Heli Lukkari 

Opiskelijoille tarjolla kattavasti tukea ja navigointiapua

Uudet opiskelijat saavat tervetulokirjeen, joka sisältää fuksikompassin. Se on tietopaketti, joka ohjaa esimerkiksi löytämään kampukselle ja kertoo ensimmäisen viikon ohjelman.

Orientaatioviikon aikana opiskelija tutustuu häntä opinnoissaan tukeviin toimijoihin: opinto-ohjaajaan, opintopsykologiin, opintoneuvojiin ja koulutusohjelmien suunnittelijoihin. Untuvikkojen tukena ovat myös vanhemmista opiskelijoista valitut tutorit, jotka tutustuttavat kampukseen ja teekkarikulttuuriin.

-Tutor-järjestelmä toimii hyvin. Useimmat tutorit järjestävät ryhmätapaamisia koko vuoden, kertoo opinto-ohjaaja Heli Lukkari.

Alun helpottamiseksi uudet opiskelijat saavat myös mallilukujärjestyksen opintojensa tueksi. Useimmat osallistuvat vielä Johdatus yliopisto-opintoihin -kurssille.

Opiskelija saa monenlaista tukea ongelmatilanteissa ja erityistarpeissaan. Esimerkiksi matikkaklinikalla on yhdessä pohdittu matemaattisia ongelmia ja niistä opiskelijoille seurannutta päänvaivaa. Opinto-ohjaajan luo taas voi mennä, kun opinnot tuntuvat olevan tyystin tuuliajolla. Pidempiaikaista apua saa opintopsykologilta esimerkiksi motivaatio- tai jaksamisongelmiin.

-Opintopsykologi tarjoaa tilaisuuden keskustella avoimesti, uusia näkökulmia avaavia kysymyksiä ja koko liudan vinkkejä ja keinoja opintojen edistämiseksi, kertoo opintopsykologi Milla Saarivaara.

Ajattelukin on tekemällä oppimista

Korpelan mielestä lahjakkuus on yliarvostettua ja hän kysyykin opiskelijoilta ahkeruutta. Hänen luennoillaan asiasisällöstä ja itse tekemisestä ei tingitä.

-Ajattelutyö on yksi esimerkki tekemällä oppimisesta. Kun yrittää ymmärtää jotain ilmiötä, ensin pitäisi pähkäillä itse, miten se toimii ja sitten vasta katsoa kaavasta, miten se on mallinnettu.

Itse tekemisessä on hänen mukaansa sekin hyvä puoli, että virheitä sattuu.

-Virheistä oppii eniten ja ehkä kehittyy myös viisautta olla tekemättä samaa virhettä toiste.

Oma persoona pelissä

Korpela kertoo pyrkivänsä luomaan luennoille vuorovaikutusta ja mahdollisimman miellyttävän tunnelman.

-Oma persoona on pelissä koko ajan hyvän ilmapiirin tekemiseksi. Esimerkiksi yritän keventää tunnelmaa, kun huomaan opiskelijoiden keskittymisen herpaantuvan.

Korpelan mielestä luennoitsijan ei tulisi nostaa itseään jalustalle, vaan olla helposti lähestyttävä. Silloin opiskelijat uskaltavat tulla kysymään askarruttamaan jääneistä asioista. Hän myös pitää opiskelijoiden antamaa palautetta arvokkaana luentojen kehittämisen kannalta.

 

Teksti ja kuvat: Riikka Tuomi


Kerro kaverille
Askelmerkit tekniikan osaajaksi
Askelmerkit tekniikan osaajaksi
2/2011
Askelmerkit tekniikan osaajaksi
Teekkarikapula tuunattiin uuteen kuosiin
Teekkarikapula tuunattiin uuteen kuosiin
2/2011
Teekkarikapula tuunattiin uuteen kuosiin
Tekemällä oppii, yliopistossakin
Tekemällä oppii, yliopistossakin
2/2011
Tekemällä oppii, yliopistossakin
Harkkatyönä oma tietokone
Harkkatyönä oma tietokone
2/2011
Harkkatyönä oma tietokone
Hervannassako Suomen paras kuoro?
Hervannassako Suomen paras kuoro?
2/2011
Hervannassako Suomen paras kuoro?
Kulttuuri ja snow-how vetivät Suomeen
Kulttuuri ja snow-how vetivät Suomeen
2/2011
Kulttuuri ja snow-how vetivät Suomeen
 
2/2011
Harrastustoiminta viitoitti tien yrittäjyyteen
Harrastustoiminta viitoitti tien yrittäjyyteen
2/2011
Harrastustoiminta viitoitti tien yrittäjyyteen
Anna elvytti Australian ympäristöbiotekniikan tutkimusta
Anna elvytti Australian ympäristöbiotekniikan tutkimusta
2/2011
Anna elvytti Australian ympäristöbiotekniikan tutkimusta
Wappu on teekkarin parasta aikaa
Wappu on teekkarin parasta aikaa
2/2011
Wappu on teekkarin parasta aikaa

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi