4/2009

Yritysvaihto kehitti liikenneturvallisuutta ja tutkijan bisnessilmää

Niilo Sirola

Suosittelen yritysvaihtoa muillekin tutkijoille, matematiikan laitoksen vanhempi
tutkija Niilo Sirola sanoo.

Kerrotaan, että kun matemaatikolta kysyy jotakin, vastaus kestää kauan ja on täysin oikein, mutta siitä ei ole mitään hyötyä. Yritysmaailmassa on pakko murtautua ulos stereotypiasta, sanoo Niilo Sirola.

Vanhempi tutkija Niilo Sirola on lopettelemassa vuoden pestiään ajoneuvojen turvallisuusteknologiaa kehittävässä pirkkalalaisessa Taipale Telematics Oy:ssä. Vierailun yritysmaailmaan mahdollisti Suomen Akatemian tutkijoiden liikkuvuutta työelämässä edistävä apuraha. Se tarjosi tutkijan mukaan hyvän mahdollisuuden katsoa, millaista apua matemaattisella koneistolla varustettu tohtori pystyy yritykselle tarjoamaan.

-Tiivistän tieteelliseen muotoon ne menetelmät, joita olen täällä kehittänyt - irrotan teorian sovelluksesta ja katson, mikä on sen algoritminen ydin, Sirola selittää.

Sirolan varsinainen työpaikka on TTY:n matematiikan laitoksella, sen henkilökohtaisen paikannuksen algoritmeja tutkivassa ryhmässä. Hän väitteli vuonna 2007 siitä, miten matemaattisilla malleilla voidaan paikata matkapuhelinten gps-paikannuksen puutteita.

Väitöstyön jälkeen Sirola halusi katsoa, mihin muuhun paikannusmatematiikan osaamista voisi käyttää. Otollinen aihe löytyi Taipale Telematicsin toimialalta. Yritys kehittää ja myy kuljetusalan yrityksille ajotavan seurantapalvelua. Siinä firman autoihin asennetaan laite, joka mittaa muun muassa nopeutta, kiihtyvyyttä ja polttoaineenkulutusta.

Turvallisempi ajotapa säästää rahaa ja ympäristöä

- Kun kuljettajien ajotapaa seurataan, se tasoittuu. Näin säästetään polttoainetta, ympäristöä ja korjauskustannuksia. Asiakkaille seurantapalvelu on kannattava investointi.

Seurantapalvelun tietokannassa on valtava määrä asiakkaiden autoista kerättyä dataa. Matemaatikon tehtävänä oli poimia ja analysoida sieltä data, joka liittyy kuljettajan omaan suoritukseen, ja mallintaa, kuinka paljon vaikkapa polttoaineen kulutukseen vaikuttaa kuljettajan kaahaava tai rauhallinen ajotapa.

Sirolan työ antaa myös mahdollisuuden kehittää varoitusjärjestelmä, joka hälyttäisi kuljettajan ja hänen esimiehensä silloin, jos ajotapa poikkeaa normaalista.

- Jokaisella kuljettajalla on persoonallinen ajotyyli, jonka mukaan hän kiihdyttää, ajaa mutkat ja pysähtyy liikennevaloihin. Poikkeama profiilista viittaa yleensä ongelmiin: väsymykseen, sairauteen tai humalatilaan.

Se, muuttuuko tutkijan innovaatio joskus käytännön tuotteeksi tai palveluksi, riippuu markkinoista.

Suuret odotukset - hyvät tulokset

Kun Sirola viime helmikuussa aloitti Taipale Telematicsissa, seitsenhenkinen työyhteisö suhtautui hänen tuloonsa positiivisesti, jopa ylioptimistisesti. Tohtorin odotettiin ratkaisevan kaikki ongelmat.

Sirola myöntää, että akateemisen taustan omaava tutkija voi kysyä hankalia kysymyksiä, joita yrityksessä ei aiemmin ole mietitty. Matemaatikko pystyy myös jäsentämään ja muotoilemaan hämärärajaisia ajatuksia täsmällisesti.

- Olen huomannut, että kun yliopistolla on treenannut loogisen päättelyn ja analysoinnin hauista, voi löytää asioita, jotka voisi tehdä helposti paremmin.

Hyöty on ollut molemminpuolista. Sirola kiittää saaneensa yrityskokemuksesta "bisnes- ja markkinointisilmää" sekä mallia projektien hallinnasta ja määrätietoisesta läpiviemisestä.

Soveltavan hyödyt viehättävät

Sirola opetti vaihtovuotensa aikana TTY:llä Paikannuksen matematiikka -kurssia. Yritysmaailmaan tehdyn vierailun jälkeen hän on kuitenkin alkanut harkita töitä myös yksityiseltä sektorilta.

- Koulutukseni on tähdännyt siihen, että minusta tulee teollisuuden käyttöön soveltuva teollisuusmatematiikan osaaja. Yksi vaihtoehto voisi olla oman konsulttiyrityksen perustaminen. Löytyy runsaasti tahoja, joilla olisi tarvetta osa-aikaiselle matemaattiselle osaamiselle.

Soveltavassa tutkimuksessa Sirolaa viehättää sen käytännönläheisyys. Kun hän Taipale Telematicsissa on saanut homman tehtyä, sen hyödyt ovat saman tien nähtävissä.

- Teoreettisessa tutkimuksessa on pitkä matka siihen, että siitä on konkreettista hyötyä. Työ voi jäädä julkaisuksi, jonka joku ehkä löytää parinkymmenen vuoden päästä.

 

Teksti: Jarno Forssell
Kuvat: Petri Laitinen

 

 

 

 

Kerro kaverille
Roistoaalto on merimiehen painajainen ja tutkijan unelma
Roistoaalto on merimiehen painajainen ja tutkijan unelma
4/2009
Roistoaalto on merimiehen painajainen ja tutkijan unelma
Bosch Rexroth luottaa TTY:n digitaalihydrauliikan osaamiseen
Bosch Rexroth luottaa TTY:n digitaalihydrauliikan osaamiseen
4/2009
Bosch Rexroth luottaa TTY:n digitaalihydrauliikan osaamiseen
Verkko muuttaa tapaamme viestiä
Verkko muuttaa tapaamme viestiä
4/2009
Verkko muuttaa tapaamme viestiä
Alan Thompson: "Opettaminen on elämäntapa"
Alan Thompson: "Opettaminen on elämäntapa"
4/2009
Alan Thompson: "Opettaminen on elämäntapa"
 
4/2009
 
4/2009
 
4/2009
 
4/2009
 
4/2009
 
4/2009

Tampereen teknillinen yliopisto on teknologisen kehityksen tiennäyttäjä sekä tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyökumppani. Yliopistosta valmistuu haluttuja osaajia yhteiskunnan eri aloille.

Käyntiosoite:
Korkeakoulunkatu 10,
33720 Tampere

Postiosoite:
PL 527, 33101 Tampere

Puhelinvaihde:
03 311 511
ma–pe kello 8–16.15
kesällä ma–pe 8–15.45

Virallinen sähköpostiosoite:
tty.asiointi@tut.fi