Tietojärjestelmien hankinta tarvitsee sankarihankkijoita

Oheinen teksti on katkelma Professori Samuli Pekkolan 9.2.2015 julkaistusta Tietoviikon blogikirjoituksesta.

Voiko tietojärjestelmän hankinta onnistua? Onko olemassa viisastenkiveä, joka takaisi onnistumisen? Ilmeisesti ei, sillä saamme jatkuvasti lukea tarinoita erilaisten hankintojen epäonnistumisesta. Milloin budjetti ylittyy, milloin aikataulut pettävät, milloin toimitus ei vastaa tilausta tai tilaajan asettamia vaatimuksia.

Kirjallisuudessa, koulutuksissa ja konsulttiraporteissa esitetään erilaisia listoja ja ohjeita sudenkuopista ja niiden välttämisestä. Ne kuitenkin puuttuvat usein ongelmiin ja niiden seurauksiin, eivät ongelmien varsinaisiin juurisyihin. Tämä ei tee listoista hyödyttömiä ja turhia mutta vaikeuttaa niiden soveltamista.

Yhdeksi onnistuneen hankinnan tekijäksi olemme tunnistaneet inhimillisen tekijän. Kun onnistuneita hankintoja analysoidaan, löytyy taustalta yksittäinen Sankari. Sankari, joka omalla henkilökohtaisella panostuksellaan saa asian toimimaan ja hankinnan onnistumaan. Sankarihankkija on asialleen omistautunut, toimintaympäristöstä ja teknologiasta riittävästi ymmärtävä ammattitaitoinen toimija, johon kaikki luottavat.

Lue koko blogikirjoitus Tietoviikon verkkosivuilta.