Uutiset ja tapahtumat - Tampereen teknillinen yliopisto

Tampereen tarinaa kirkastetaan yhdessä

Tampereen kaupunki käynnisti Tampereen tarinan kirkastamisen ja brändityön tänä vuonna monella rintamalla. Keväällä työhön antoivat uutta potkua Edutechin ja Boomingin kanssa järjestetyt ylimmän johdon workshopit ja yhteisen vision kirkastaminen.

– Ulkopuoliset näkemykset auttoivat meitä tarkastelemaan asioita laajana kokonaisuutena ja samalla kansainväliset esimerkit auttoivat kirkastamaan omaa visiotamme. Edutechin ja Boomingin toiminnan joustavuus suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheissa oli erinomaista, joka mahdollisti suunnitelman uudistamisen tarpeiden mukaiseksi matkan varrella, toteaa Tampereen kaupungin markkinointipäällikkö Iina Ojala.

Paljon hyvää pohjaa brändityölle oli jo olemassa ja kansallisesti Tampereella on erittäin hyvä imago useiden eri tutkimustenkin mukaan.

– Kansainvälisesti olemme kuitenkin tuntemattomampi kohde ja haluamme vahvistaa erityisesti kansainvälistä tunnettuuttamme. Tavoitteemme on houkutella Tampereelle uusia investointeja, osaajia, matkailijoita sekä asukkaita ja opiskelijoita. Paikkabrändäys, yhteinen Tampereen tarina, on keino vahvistaa positiivista viestiämme ja lisätä Tampereen tunnettuutta globaalisti, linjaa Tampereen kaupungin yritys- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuija Telèn.  

Brändi ei ole pelkkää visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalin tekemistä, vaan tamperelaisuuden ytimen ymmärtämistä ja siitä kertomista. Viestin välittämisen tueksi toki tarvitaan erilaista esittelymateriaalia, jonka avulla yhteistä tarinaa on helppo kertoa niin kotimaassa kuin kansainvälisilläkin areenoilla.

– Keskeistä brändityössä on yhdessä tekeminen, jonka tuloksena syntyy Tampereen tarina. Tavoitteena on, että Tampereen pääviestit ja kohderyhmäkohtaiset viestit ovat olemassa vuoden loppuun mennessä. Erityisen tärkeää on, että laaja yhteistyö jatkuu myös tämän jälkeen ja tarina herää eloon eri toimijoiden toiminnassa, kertoo Iina Ojala.

Kaupunkilaisten näkemyksiä tamperelaisuudesta on kerätty muun muassa tapahtumissa, kuten Ratikkapäivässä ja Muumimuseon avajaisissa. Kaikille avoin kysely keräsi ennätykselliset yli 1800 vastausta. Parhaillaan on käynnissä syvähaastattelut henkilöille, jotka tarkastelevat Tampereen imagoa ja tulevaisuuden näkymiä niin sisältä kuin ulkoakin.
 

Uutisen jättäjä: Katri Rauvola
Uutisen päivittäjä: Tuuli Laukkanen
Asiasanat: opiskelu ja opetus, palvelut ja yhteistyö, edutech