Uutiset ja tapahtumat - Tampereen teknillinen yliopisto

Robottibussit liikenteeseen Hervannassa

Kaksi ilman kuljettajaa liikkuvaa robottibussia aloittaa liikennekokeilun Tampereen Hervannassa marraskuun alussa. Bussien käyttäminen on maksutonta ja ne ovat kaikille avoimia.
Hervannassa tutkitaan nyt robottibussien toimintaa oikeassa liikenneympäristössä. Kuva: Metropolia
Hervannassa tutkitaan nyt robottibussien toimintaa oikeassa liikenneympäristössä. Kuva: Metropolia

Sähköllä toimivat päästöttömät robottibussit tuotiin Hervantaan 17.10. alkavalla viikolla. Reitin ohjelmoimisen jälkeen bussit liikennöivät marraskuun alusta Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) ja Hervantakeskuksen välillä.

Robottibussiin mahtuu kerralla yhdeksän henkilöä, joista yksi on aina hankkeen henkilökuntaan kuuluva operoinnista vastaava henkilö. Operaattoriin tehtävänä on valvoa ja varmistaa robottibussien turvallinen ja asiallinen kokeilu. Tampereen kokeilu on jatkoa Helsingin Hernesaaren ja Espoon Otaniemen piloteille.

Kokeilujen tarkoituksena on pilotoida automaattista joukkoliikennettä oikeassa liikenneympäristössä ja tutkia, kuinka ne voisivat täydentää nykyistä liikennejärjestelmää. Yrityksille kokeilu tarjoaa mahdollisuuden testata ja kehittää omia ratkaisujaan ja robottibussia osana SOHJOA-hankkeen avointa innovaatioalustaa.

– Sähköllä toimivat robottibussit tarjoavat mielenkiintoisen uuden ratkaisun liikennejärjestelmään. Tulevaisuudessa robottibussit voivat mahdollistaa joukkoliikenteen käytön niillä alueilla, jotka nyt jäävät runkolinjaverkoston ulkopuolelle. Käytännön kokeiluista saamme arvokasta tietoa siitä, miten tällaiset uudet liikkumisratkaisut voisivat lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Kolmen eri kokeilualeen avulla saamme myös tietämystä, millaiseen ympäristöön uudet ratkaisut olisivat parhaiten sovellettavissa, toteaa uudistuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

– SOHJOA-hanke tarjoaa PK-yrityksille mahdollisuuden testata ja julkistaa tuotteitaan ympäristössä, joka kiinnostaa sekä mediaa että markkinoita. Mahdollisuus kehittää tuotteita autonomisessa ajoneuvossa, joka liikkuu aidossa ympäristössä, on yrityksille arvokas tilaisuus. Esimerkiksi Taipale Telematics asentaa robottibussiin ajotavanseuratalaitteistoa kantavan ”Inspector”-nuken, joka kerää ja analysoi tietoja ja kuljetuksen laatua nimenomaan matkustajan kannalta, sanoo Heikki Karintaus, CEO Taipale Telematics ja Tampereen älykkään liikenteen verkoston ITS Factoryn puheenjohtaja.

Uutta osaamista ja liiketoimintaa

SOHJOA-hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-strategiaa, jossa kehitetään avoimia ja älykkäitä palveluja. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja.

Kaksivuotista SOHJOA-kokeilua koordinoi Metropolia ja Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke, jonka tavoitteena suomalaisten yritysten vientituotteiden ja palvelujen löytäminen yritysten ja tutkimusryhmien yhteistyön kautta.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay-hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.

Lisätietoa:

Tampereen kokeilusta vastaava, Lasse Nykänen, p. + 358 50 303 1268 lasse.nykanen@tut.fi, Liikenteen tutkimuskeskus Verne/TTY

Projektipäällikkö, Harri Santamala, p. 040 334 1516, harri.santamala@metropolia.fi, Metropolia AMK

Tietoa hankkeesta: www.sohjoa.fi

Hyppää kyytiin!

Bussit liikennöivät neljä tuntia päivässä, pääosin 10–16 välillä. Liikennöinnissä on säävaraus.

Ajantasaisin tieto bussien liikennöinnistä: http://sohjoa.fi/reitti 

Sohjoa info Tampere.pdf

 

Uutisen jättäjä: Tuuli Laukkanen
Asiasanat: tiede ja tutkimus, liikenne, robotti, bussi, hervanta, verne