Tieteen päivät Tampereella 20.–21.1.

Tieteen päivät Tampereella on kaikille avoin ja maksuton tiedekattaus Tampere-talossa 20.–21. tammikuuta. Perjantaina vietetään Nuorten päivää ja lauantaina tapahtumaan ovat tervetulleita kaiken ikäiset tieteen ystävät. Tervetuloa mukaan!

Lauantaina 21.1. kello 10–16 on nähtävää ja koettavaa kaiken ikäisille. Päivän mielenkiintoiset luentokokonaisuudet käsittelevät esimerkiksi hyvää elämää ja vanhuutta, teknologian tulevaisuutta ja rajoja sekä Suomen rajoja. Hyvää elämää ja vanhuutta pohtivat muun muassa professori Ilkka Niiniluoto Helsingin yliopistosta sekä Vanhuus-kirjan kirjoittaja, Tampereen yliopiston emeritusprofessori Antti Eskola.

Päivän keskustelutilaisuudessa puhutaan sananvapaudesta ja sen rajoista. Keskustelua aiheesta virittää Aamulehden päätoimittaja Jouko Jokinen.

Lapsille on tarjolla paljon näkemistä ja jännittävää puuhaa. Työpajoissa lapset pääsevät tutkailemaan ilmailun ihmeitä ja robotteja tai rakentamaan oman kaleidoskoopin. Lasten Akatemian luennolla ihmetellään, miten taidetta tutkitaan. Luento on suunnattu 7–10-vuotiaille. Luennolle ja työpajoihin ei tarvitse ilmoittautua ennakkoon.

Lisäksi opitaan ja herätellään keskustelua niin yhteiskunnasta kuin avaruudestakin. Näkymiä avaruuteen tarjoaa URSAn planetaario. Siellä voi nähdä, miten maailmankaikkeus muuttuu ajan myötä ja miltä tulevaisuuden kosmos mahdollisesti näyttää. Yhteiskuntasimulaattori herättää ajattelemaan, miten yhteiskunta todella toimii. Koska Tieteen päivät järjestetään kesällä avattavan Muumimuseon naapurustossa, päivien kävijät pääsevät tutustumaan myös Making of Muumi -näyttelyyn.

Katso koko ohjelma: www.tut.fi/tieteenpaivat

Perjantaina nuorten päivä

Nuorten päivä perjantaina on suunnattu yläkoululaisille ja lukiolaisille. Tarjolla on puheenvuoroja aina roboteista ihmisen varaosiin ja kyberrikollisista lisättyyn todellisuuteen. Teknologian lisäksi luodaan katsausta Suomen historiaan sekä luonnon ja maailman rajoihin. Mukaan on ilmoittautunut jo lähes tuhat nuorta. Ilmoittautuminen on avoinna opettajille 18.1. asti.

Tieteen päivät järjestetään yhdeksällä paikkakunnalla

Tieteen päivät on suurelle yleisölle suunnattu, kaikki tieteenalat kattava tiedetapahtuma, jossa eri alojen tutkijat kertovat laaja-alaisesti tieteestä ja tutkimuksesta sekä tieteen mahdollisuuksista. Tieteen päivät järjestetään Helsingissä viisipäiväisinä joka toinen vuosi tammikuussa. Muissa kaupungeissa järjestetään kaksipäiväisiä Tieteen päiviä.

Tänä vuonna tapahtuma järjestetään kaikkiaan yhdeksässä kaupungissa: Helsingissä (11.–15.1.), Tampereella, Jyväskylässä, Turussa, Joensuussa, Kuopiossa, Savonlinnassa, Oulussa ja Rovaniemellä. Ohjelma punoutuu vapauden ja sen rajojen ympärille.

Tampereen tapahtuman järjestävät Tampereen teknillinen yliopisto, Aamulehti, Pirkanmaan liitto, Poliisiammattikorkeakoulu, Tampereen ammattikorkeakoulu, Tampereen kaupunki, Tampereen yliopisto ja Tampere-talo. Tapahtumaa tukevat Tieteen tiedotus ry ja Suomen Kulttuurirahasto.

Nähdään Tieteen päivillä!

Lisätiedot: koordinaattori Kristiina Tattari, etunimi.sukunimi@tut.fi, p. 050 301 1364

www.tut.fi/tieteenpaivat
#tieteenpäivät