Lisärahoitus TTY:n data-analytiikan tutkimukseen

TTY:ssä toimivan yhdysvaltalaisen CVDI-keskuksen toimipiste on saanut lisärahoitusta seuraavan sukupolven big data -ratkaisujen kehittämiseen. TTY:n toimipiste on CVDI:n ainoa Yhdysvaltojen ulkopuolella oleva toimipiste. Mukaan toimintaan on nyt liittynyt myös Helsingin yliopisto.

Vuonna 2012 perustettu yhdysvaltalainen CVDI-keskus (Center for Visual and Decision Informatics) toimii yhteistyössä teollisuuden, julkishallinnon ja yliopistojen kanssa seuraavan sukupolven big data -ratkaisujen kehittämiseksi. Uusien työkalujen ja tekniikoiden avulla päättäjät voivat paremmin visualisoida, järjestellä ja tulkita organisaationsa informaatiomassoja. Seuraavan viiden vuoden aikana CVDI:n on määrä toteuttaa yli 70 tutkimusprojektia ja tuottaa satoja julkaisuja.

Työn tueksi CVDI on saanut rahoitusta yhdysvaltalaiselta National Science Foundation -säätiöltä (NSF) noin 1,5 miljoonaa dollaria. Lisäksi Suomen toimipiste TTY:ssä on saanut 400 000 euron rahoituksen Tekesiltä sekä 150 000 euroa teollisuudesta.

TTY:n toimipisteen toimintaa sponsoroivat ja ohjaavat Tieto, Intel, M-Brain ja Nokia Networks sekä 15 muuta yritysyhteistyökumppania Yhdysvalloissa.

TTY:lle vuonna 2015 perustetun toimipisteen työtä johtaa professori Moncef Gabbouj. Toimipisteen päätutkijoita ovat professori ja HIITin johtaja Petri Myllymäki, professori Serkan Kiranyaz, tutkijatohtori Alexandros Iosifidis, tohtori Iftikhar Ahmed ja tutkijatohtori Jenni Raitoharju.

- CVDI:n toimipiste on tarjonnut TTY:lle ainutlaatuisen tilaisuuden laajentaa sen tunnettua yritysyhteistyötä kansainväliseen toimintaympäristöön. Tutkimuskeskuksen hankkeissa tutkijoiden yhteistyöverkostot vahvistuvat ja monipuolistuvat, ja näin myös suomalainen innovaatioympäristö saa uusia vaikutteita ja ideoita, kertoo Gabbouj.

- Rahoituksen avulla TTY:llä ollaan jo saavutettu huipputason tuloksia useilla tutkimusaloilla. Tulokset koskevat esimerkiksi sosiaalista mediaa, kasvojentunnistusta, EKG-luokittelua ja multimodaalista sijoittelua.

Läpimurtoja yhteistyöllä

Yhdysvaltalaisen CVDI-keskuksen tavoitteena on olla kansainvälinen huippuosaamisen keskus datatutkimuksen, suuren mittakaavan data-analytiikan ja visuaalisen analytiikan aloilla. CVDI:n kaksi suurinta teknologista läpimurtoa ovat olleet influenssan leviämistä ennustava malli ja hotspot-ennustustekniikka.

Keskuksen perustivat Louisianan yliopisto Lafayettesta ja Drexelin yliopisto Philadelphiasta vuonna 2012. TTY:n lisäksi CVDI:n toiminnassa ovat mukana Stony Brook University ja Virginian yliopisto. Toimintaa tukee Yhdysvaltojen kansallinen tutkimuslaitos National Science Foundation.

Professori Moncef Gabbouj, FIEEE
Johtaja, NSF Visual and Decision Informatics I/UCRC TUT Site
p. 0400 736 613, etunimi.sukunimi@tut.fi

Kuva: 123RF