Kennorakentamisesta tehokas apu kriisikohteisiin

Yllättävät ja äärimmäiset sääilmiöt ovat esimerkki tilanteista, joista aiheutuu usein vakavia kriisejä. Tuhojen nopeaan korjaamiseen tarvitaan uusia innovatiivisia ratkaisuja. Yksi mahdollisuus ovat teräskennorakenteet, joista Suomessa on huippuosaamista. Tervetuloa seminaariin 5.9.!

Tampereen teknilliseen yliopistoon kokoontuu tiistaina 5.9.2017 teräskennorakentamisen asiantuntijoita yliopistoista, tutkimuskeskuksista, yrityksistä ja julkisilta toimijoilta Kennorakentamisen mahdollisuudet kriisikohteissa -seminaariin. Tilaisuudessa kuullaan muun muassa arkkitehtien, puolustusvoimien kehitysyhteistyön ja yritysten näkemyksiä ja kokemuksia.

Teräskennorakenteet ovat erittäin jäykkiä ja keveitä. Niiden modulaarit ratkaisut voi pystyttää nopeasti kohteissa ja niitä voidaan myös käyttää tarpeen mukaan uudelleen. Kennorakenteita on käytetty etenkin laivateollisuudessa. Talonrakennuksessa teräskennorakenteet ja niiden ominaisuudet tekevät mahdolliseksi uudenlaiset ratkaisut. Teräskennoratkaisut ovat lähtökohtaisesti myös emissiovapaita eikä niihin varastoidu kosteutta.

– Laserhitsattavat teräskennorakenteet tarjoavat laajat räätälöitävät ominaisuudet kevyestä seinä- ja lattiarakenteesta raskaaseen luoteja ja sirpaleita pysäyttävään rakenteeseen asti. Materiaalivaihtoehtoina käytettävissä on laaja kirjo perusteräksestä aina ultralujiin panssariteräksiin asti, toimitusjohtaja Harri Pekkanen Kennotech Oy:stä kertoo.

– Haluamme kehittää yhdessä keinoja hyödyntää teräskennoteknologiaa uudella tavalla erilaisten kriisikohteiden auttamiseksi. Seminaarissa on tavoitteena päästä rakentamaan täysimittaisia prototyyppejä tiettyihin kohteisiin, kertoo professori Kalle Kähkönen TTY:n rakennustekniikan laboratoriosta.

Tampereen teknillinen yliopisto on ollut mukana kokoamassa yhteen teräskennoteknologian osaajia eri aloilta. Mukana ovat muun muassa Kennotech Oy ja Arkkitehtitoimisto Esko Miettinen, jotka ovat johtavia teräskennoratkaisujen asiantuntijoita.

– Suomessa on paljon kennorakenteisiin liittyvää huippuosaamista ja alan kärkipään toimijoita. Uusien mahdollisuuksien löytämiseksi on viime syksyn aikana tehty valmisteluita uuden yrityksistä, julkisista toimijoista ja tutkimuskeskuksista muodostuvan ekosysteemin luomiseksi, Kalle Kähkönen sanoo.

Kennorakentamisen mahdollisuudet kriisikohteissa -seminaari

Aika:
tiistai 5.9.2017 kello 12–16
Paikka: Tampereen teknillinen yliopisto, Kampusareena 5. krs. (Korkeakoulunkatu 7, Tampere)
Ohjelma TTY:n tapahtumakalenterissa
Lisätiedot: professori Kalle Kähkönen, Tampereen teknillinen yliopisto, puh. 040 198 1270, kalle.e.kahkonen@tut.fi

Asiasanat: tiede ja tutkimus, palvelut ja yhteistyö, rakennustekniikka