Uutiset ja tapahtumat - Tampereen teknillinen yliopisto

Ideasta lähes oikeaksi yritykseksi

Lähes kaikki toimialat digitalisoituvat kovaa vauhtia. Tietojohtamisen Software business -kurssilla opiskelijat työstävät ryhmissä uudenlaisia digitalisuuden ja ohjelmistoliiketoiminnan muotoja ja selvittävät, voisiko tuotteilla olla kysyntää.
MusicMap-ryhmä esittelee ideaansa Software business -kurssin pitchaustilaisuudessa.
MusicMap-ryhmä esittelee ideaansa Software business -kurssin pitchaustilaisuudessa.

– Haluaisit löytää itsellesi soitonopettajan. Miten löytäisit pätevän, mukavan, hyvän hintaisen ja muiden suositteleman? Voit metsästää Facebookista tai kysellä musiikkikouluista, mutta miten löytää juuri se sopiva, pitchaa MusicMapin toimitusjohtaja Ana Martin.

– Minä esimerkiksi opetin Saksassa lapsille pianonsoittoa ja etsin oppilaita. Tampereella halusin löytää itselleni laulunopettajan. MusicMap ratkaisee molemmat ongelmat, yrityksen taloudesta vastaava Katrin Becker kertoo.

– Suomessa 963 000 ihmistä soittaa jotain instrumenttia ja 165 000 heistä ottaa soittotunteja. Viiden vuoden sisällä MusicMapin kautta syntyy 27 000 matchia opettajaa ja oppilaita etsivien kesken, Martin visioi.

MusicMap on vielä kuvitteellinen start up -yritys ja automaatiota opiskeleva Ana Martin ja tuotantotalouden opiskelija Katrin Becker ryhmäläisineen opiskelijoita tietojohtamisen alan Software business -kurssilla. Kurssi järjestettiin TTY:llä nykymuodossaan ensimmäistä kertaa. Pitchaus- ja esittelytilaisuus lokakuun alussa oli kurssin huippukohta, jossa ryhmät esittelivät tuotoksiaan.

– Ajatuksena oli viedä opetusta mahdollisimman paljon tosielämän suuntaan. Digipalveluilla on todella kova kysyntä toimialasta riippumatta, joten opiskelijoiden on tärkeää nähdä, että ideasta on aidosti mahdollista ponnistaa yritykseksi, kurssia opettava Assistant Professor (tenure track) Henri Pirkkalainen TTY:n tuotantotalouden ja tietojohtamisen laboratoriosta kertoo.

– Idea uudesta digipalvelusta ei riitä, vaan pitää selvittää myös, voiko sillä tehdä bisnestä. Suurin osa kurssilla tehtävistä ryhmätöistä on –palvelukonseptien tasolla, mutta mukana on myös pari ryhmää, jotka hiovat pian markkinoille menevien tuotteiden yksityiskohtia, Pirkkalainen sanoo.

Kurssille osallistuu yli 90 opiskelijaa. Mukana on monien eri pääaineiden opiskelijoita tietotekniikasta bisnesosaajiin sekä vaihto-opiskelijoita – erinomainen sekoitus siis monenlaista ideoiden kehittelyyn ja testaukseen.

MusicMapin parissa ryhmätyötä tehneet tietotekniikan opiskelija Anssi Oinonen ja tietojohtamisen opiskelija Mathieu Cocheteux pitävät kurssia erittäin hyödyllisenä ja onnistuneena.

– Parasta on ollut se, että on päässyt käytännön kautta kokeilemaan, millaista uuden idean työstäminen on. Tietotekniikan opiskelijalle on myös ollut mielenkiintoista ja avartavaa nähdä, miten markkinointipuoli toimii. En ole ennen juuri pitchausta harjoitellut, Anssi Oinonen kertoo.

Myyntipuheen pito onkin vain harvalle helppo nakki. Vasta avatun, kaikille yrityshenkisille avoimen start up -keskuksen Triben tiloissa Pinninkadulla pidetyssä esittelytilaisuudessa puhunut Haumin toimitusjohtaja Krister Häll kertoi kokemuksistaan softabisneksen maailmasta ja kannusti opiskelijoita tarttumaan rohkeasti ideoihinsa – vaikka oman idean pitchaaminen tuntuisikin kamalan jännittävältä.

– Hyvä pitch syntyy kolmesta asiasta: intohimosta omaan aiheeseen, yleisön koukuttamisesta ja suuresta määrästä harjoitusta. Treenaa puhettasi ystäviesi ja opiskelukavereidesi kanssa. He tekevät kaikki hankalat kysymykset, ja sitten tositilanteessa olet niihin valmistautunut. Tämä esittelytilaisuus on todella hyvää harjoitusta, Häll tsemppaa kurssilaisia.

– Toinen vinkkini on, että älä piilottele ideoitasi, vaan kerro niistä kaikille. Aina on joku, joka tavalla tai toisella osaa auttaa sinua eteenpäin.

 

Uutisen jättäjä: Sanna Kähkönen
Asiasanat: opiskelu ja opetus, tuotantotalous ja tietojohtaminen