Uutiset ja tapahtumat - Tampereen teknillinen yliopisto

Robottibussit palaavat Hervantaan

Kaksi ilman kuljettajaa liikkuvaa robottibussia liikennöi huhtikuussa Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) ja Hervantakeskuksen välillä. Bussien käyttäminen on maksutonta ja ne ovat kaikille avoimia.
Robottibussin kyytiin pääsee jälleen. Viimeksi bussi liikennöi Hervannassa marraskuussa. Kuva: Markus Pajarre
Robottibussin kyytiin pääsee jälleen. Viimeksi bussi liikennöi Hervannassa marraskuussa. Kuva: Markus Pajarre

Robottibussiin mahtuu kerralla yhdeksän henkilöä, joista yksi on aina hankkeen henkilökuntaan kuuluva operaattori. Operaattoriin tehtävänä on valvoa ja varmistaa, että robottibussien kokeilu on turvallista ja asiallista.

Pilotti oikeassa liikenneympäristössä

Kokeilujen tarkoituksena on pilotoida automaattista joukkoliikennettä oikeassa liikenneympäristössä ja tutkia, kuinka ne voisivat täydentää nykyistä liikennejärjestelmää. Yrityksille kokeilu tarjoaa mahdollisuuden testata ja kehittää omia ratkaisujaan ja robottibussia osana SOHJOA-hankkeen avointa innovaatioalustaa.

─ Sähköllä toimivat robottibussit tarjoavat mielenkiintoisen uuden ratkaisun liikennejärjestelmään. Tulevaisuudessa robottibussit voivat mahdollistaa joukkoliikenteen käytön niillä alueilla, jotka nyt jäävät runkolinjaverkoston ulkopuolelle. Käytännön kokeiluista saamme arvokasta tietoa siitä, miten tällaiset uudet liikkumisratkaisut voisivat lisätä joukkoliikenteen houkuttelevuutta. Kolmen eri kokeilualeen avulla saamme myös tietämystä, millaiseen ympäristöön uudet ratkaisut olisivat parhaiten sovellettavissa, toteaa uudistuvan liikenteen apulaisprofessori Heikki Liimatainen Tampereen teknillisen yliopiston Liikenteen tutkimuskeskus Vernestä.

SOHJOA-hanke tarjoaa myös PK-yrityksille mahdollisuuden testata ja julkistaa tuotteitaan ympäristössä, joka kiinnostaa sekä mediaa että markkinoita.

─ Mahdollisuus kehittää tuotteita autonomisessa ajoneuvossa, joka liikkuu aidossa ympäristössä, on yrityksille arvokas tilaisuus. Esimerkiksi Taipale Telematics asentaa robottibussiin ajotavanseuratalaitteistoa kantavan ”Inspector”-nuken, joka kerää ja analysoi tietoja ja kuljetuksen laatua nimenomaan matkustajan kannalta, kertoo Heikki Karintaus CEO Taipale Telematics ja Tampereen älykkään liikenteen verkoston, ITS Factoryn puheenjohtaja.

Uutta osaamista ja liiketoimintaa SOHJOA-hankkeella

SOHJOA-hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-strategiaa, jossa kehitetään avoimia ja älykkäitä palveluja. Tavoitteena on synnyttää Suomeen uutta osaamista, liiketoimintaa ja työpaikkoja. Kaksivuotista SOHJOA-kokeilua koordinoi Metropolia ja Metropolian monialaisina hankekumppaneina ovat Aalto-yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

Hankkeen rinnalla on myös Demos Helsingin kanssa tehtävä Tekes Challenge Finland -rahoitteinen valmisteluhanke, jonka tavoitteena suomalaisten yritysten vientituotteiden ja palvelujen löytäminen yritysten ja tutkimusryhmien yhteistyön kautta.

Automaattiajoneuvojen toimintaa suomalaisissa olosuhteissa testataan osana Liikenneviraston ja Trafin rahoittamaa NordicWay-hanketta, jossa osaltaan valmistaudutaan uudentyyppisiin liikenteen palveluihin ja tieliikenteen automaatioon.

Lisätietoa:

Roni Utriainen p. + 358 50 4478 507, roni.utriainen@tut.fi
Tuomas Palonen p. +358 50 4039 540, tuomas.palonen@tut.fi

Liikenteen tutkimuskeskus Verne/TTY

www.sohjoa.fi

Projektipäällikkö, Oscar Nissin +358 40 674 8224, oscar.nissin@metropolia.fi, Metropolia AMK.

Ajantasaisin tieto bussien liikennöinnistä: http://sohjoa.fi/reitti

 

Uutisen jättäjä: Tuuli Laukkanen
Asiasanat: tiede ja tutkimus, palvelut ja yhteistyö, robottibussi, liikenne, hervanta